چگونه با رزومه حرفهای خود نظر کارفرمایان را جلب کنیم؟
چه مشخصاتی را در رزومه بیاوریم؟
چگونه یک رزومه خوب از خودمان بنویسیم؟وبلاک مدرسه سخن
پس از سالها آزمون و خطا در فرآیند استخدام، کارفرمایان و کارجویان قواعد ثابتی را برای نوشتن رزومه تنظیم کردهاند وهر رزومهایباید شامل بخش های زیر باشد:
۱- مشخصات فردی
نام و نامخانوادگی، تاریخ تولّد، وضعیت تاهّل، خدمت سربازی (برای آقایان)
۲- اطلاعات تماس
آدرس محل ست، شماره موبایل، شماره تلفن ثابت، پست الکترونیکی
۳- سوابق تحصیلی
رشته، مقطع، زمان و محل تحصیل، دورههای آموزشی عمومی و تخصصی، تجارب پژوهشی و فنی در محیط آکادمیک، معدّل(در صورت بالا بودن)
توجّه داشته باشید، دیپلم و مشخصات مربوط به آن را فقط در صورتی که مدرسهی محل تحصیلتان شناختهشده باشد، ذکر کنید.
۴-سوابق شغلی
محل کار، عنوان شغلی، نوع استخدام (تماموقت، پارهوقت، پروژهای، قراردادی و…) و مدت زمانی که مشغول به کار بودهاید.
در این قسمت ميتوانيد سوابق کارآموزی و استخدامی خود را بیاورید. اگر در ابتدای مسیر شغلی هستید و سابقهی شغلی لازم را ندارید، میتوانید مدّتی در شرکتهای مورد علاقهتان به عنوان کارآموز مشغول شوید تا هم از نظر مهارتی آموزش ببینید و هم در قدم اولِ ورود به صنعت رزومهی پرباری داشته باشید.
همچنین باتوجه به فرصت شغلی مورد نظر، هر یک از قسمت های زیر را میتوانید به رزومهتان اضافه کنید:
۵- مهارتهای زبان، مدیریتی، نرم افزاری، رفتاری و …
۶- دستاوردها و افتخارات علمی، اجتماعی، ورزشی و …
۷- علایق کاری، تفریحی، محیطی و …
چند نکته مهم درباره تنظیم رزومه
در نوشتن رزومه نهایت سعیتان رابرای استفاده از جملات کوتاه، ساده و واضح انجام دهید. رزومه نباید به نحوی نوشته شود که نیاز به مطالعه خط به خط داشته باشد، بلکه کارفرمایان باید بتوانند به راحتی به نکات موردنظرشان از روزمهی شما دست یابند. رزومهها به طور عمومی بین ۱ تا ۳ صفحه هستند ولی اگر رزومهی پرباری دارید، کارفرمایان نهایتا تا ۴ صفحه را میپذیرند.
از آنجایی که رزومه، در واقع شناسنامهی شغلی شما است، مشاهده حتی یک غلط املایی یا نگارشی در آن باعث رد شدن رزومه شما خواهد شد. پس، از دوستان خود بخواهید آن را مطالعه کنند. چندین بار غلطهای احتمالی موجود را تصحیح کنید و بهترین کلمات را به کار ببرید.
رزومهیتان را به طور مستمر بهروزرسانی کنید. تجربیات، مهارتها و دستاوردهایی که کسب میکنید را مستمرا در رزومه وارد کنید زیرا ممکن است در گذرِ زمان آنها را فراموش کنید.
مراقب رزومهای که در رسانههای اجتماعی برای خود ایجاد کردهاید، باشید.
۷۰ درصد از کارفرمایان مشخصات کارجویان را در رسانههای اجتماعی هم بررسی میکنند. اطلاعات کاربری، هویت شما را نشان میدهد. پس سعی کنید استانداردهای شخصیتی را در تکمیل آن رعایت کنید. علاوه بر این مدت زمانی که به این رسانه ها اختصاص میدهید هم برای کارفرمایان اهمیت زیادی دارد. تعداد پستها و عکسهایی که به اشتراک گذاشتهاید، میزان فعالیت شما در این رسانهها را برای آنان روشن میسازد. اگر در رسانههای اجتماعی مدت زمان زیادی را میگذرانید، در نظر داشتهباشید که ممکن است این مسئله، اثراتی منفی بر کارفرما بگذارد. پس اگر به مصاحبه دعوت شدید، آماده باشید در این زمینه توضیحاتی به کارفرما ارائه دهید. بررسی آمار مربوط به استخدام نشان میدهد، کارفرمایانی که مشخصات کارجویان را در رسانههای اجتماعی بررسی میکنند، ۵۴ درصد از آنها را صرفا به دلایل رسانهای، برای استخدام نمیپذیرند.
راه های ارتباط با من:
اینستاگرام : فریبا صدری
تلگرام : گنجور سخن فریبا صدری
سومین کارگاه مهارت بیان در فرهنگسرای کوثر برگزار شد.
آیا می توانم حافظه کلامی خود را افزایش دهم ؟ سه راهکار برای تقویت حافظه گفتاری
رزومه ,کارفرمایان ,اجتماعی ,شغلی ,رسانههای , ,رسانههای اجتماعی ,در رسانههای ,را در ,را به ,در این
درباره این سایت